کاربرد اسید استئاریک در دستگاه تزریق پلاستیک

مقدمه

اسید استئاریک نوعی اسید چرب اشباع شده می باشد، این اسید با نام هایی همچون ستیل استیک اسید و یا اسیداستئارو فانیگ نیز شناخته می شود. در زندگی امروزه استفاده از این اسید در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد می باشد و جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. کاربرد اسید استئاریک بسیار گسترده می باشد و می توان از آن در تولید مواد آرایشی و بهداشتی، تولید شمع، دستگاه تزریق پلاستیک، کپسول های آتش نشانی، سخت کننده ی شکر و قند استفاده نمود. روغن های حیوانی و چربی های خوراکی نیز از این اسید در ترکیب خود برخوردارند. این نوع اسید به صورت جامد و مومی در صنایع متعدد کاربرد دارد. یکی از کاربردهای بارز این اسید در صنعت ترزیق پلاستیک می باشد. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با کاربرد اسید استئاریک در دستگاه تزریق پلاستیک و دلایل استفاده از آن ها توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اسید استئاریک چیست

در واقع اسید استئاریک به نوعی ماده ی اسیدی که دارای فرمول شیمیایی c18H36O2 می باشد، می گویند که به صورت جامد و مومی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این اسید اشباع شده خطری ندارد و کاملا غیر سمی می باشد، از این اسید به منظور سخت نمودن مواد استفاده می کنند. این ماده کاملا بی رنگ می باشد و تنها در موادی همچون استون و تولوئن، الکل و کلروفرم محلول وجود دارد. اسید استئاریک خاصیت روان کنندگی دارد به همین خاطر برای عمل جداسازی بسیار کاربردی می باشد. به طور مثال برای جدانمودن یک جسم پلاستیکی از قالب می توان از این ماده استفاده نمود، این امر یکی از مهمترین کاربرد اسید استئاریک در دستگاه تزریق پلاستیک از جمله در برخی از دستگاه تزریق پلاستیک لوازم خانگی،می باشد.

اسید استئاریک چیست

اسید استئاریک قابلیت این را دارد که مولکول های جدید بسازد، زیرا در واکنش های مختلف شرکت می کند و همین امر مانع فرآیند اکسیداسیون می شود. اسید استئاریک از ماده ی هیدرولیز بدست می آید، بدین گونه که چربی حیوانی و گیاهی در محلول قلیایی حل می شود که در این محلول اسیدهای چربی همچون پالمیتیک و اسیدهای لوری نیز وجود دارد. برای این که بتوان اسید استئاریک را به طور خالص از چربی بدست آورد، آن را حرارت می دهند و سپس تحت فشار بالا قرار می دهند. پس از این مرحله موادی که در آبجوش قرار دارد به دستگاه تقطیر انتقال داده می شود. دستگاه، بخاراتی که از جوشاندن روغن و چربی به وجود می آید را می گیرد و از طریق کویل های سرد باز می کند. اگر دما به صورت ناگهانی افت کند، اسید استئاریک از حالت گاز به مایع تغییر کرده و در مراحل بعدی به صورت جامد و مومی شکل بدست می آید. اسید استئاریک از نظر منابع تولید به دو بخش تقسیم می شود که این طبقه بندی عبارتند از:

۱-اسید استئاریک گرید، این اسید از منابع گیاهی و حیوانی بدست می آید که کاربردهای مختلفی دارد. از این مواد در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند که با نام اسید استئاریک گرید و یا کاسمتیک آرایشی و بهداشتی شناخته می شود.

۲- اسیداستئاریک رابر گرید که خود دارای چندین نوع می باشد و در صنایع تزریق پلاستیک و غیره کاربرد دارد.

کاربرد اسید استئاریک در تزریق پلاستیک

اسید استئاریک کاربردهای مختلفی دارد که یکی از بارزترین و مهم ترین آن استفاده در انواع دستگاه های دستگاه تزریق پلاستیک۵۰۰ تن می باشد. برای تولید انواع ورق و پروفیل، لوله های PVC و اکثر محصولات پلاستیکی از این ماده ی چرب استفاده می کنند. این ماده در واقع به عنوان یک تثبیت کننده ی حرارتی و روان کننده، عمل می کند به طوری که در برابر نور و حرارت و گرما خاصیت ثابتی دارد. در صنعت تزریق پلاستیک، زمانی که در قالب مواد پلاستیکی تزریق می شود، مواد پس از شکل گرفتن و سرد شدن باید به راحتی از قالب جدا شوند تا قطعات دچار خرابی نشوند، به همین منظور برای این که جسم به راحتی از قالب جدا شود از اسید استئاریک استفاده می کنند. کیفیت قالب گیری در دستگاه های تزریق پلاستیک، می تواند باعث شود تا قطعات پلاستیکی با کیفیتی بتوان تولید کرد.

نا گفته نماند کاربرد اسید استئاریک در دستگاه تزریق پلاستیک در ایجاد نرمی و انعطاف بیشتر در محصولات پلاستیکی می باشد. از این ماده نیز در صنعت تولید لاستیک بدلیل قابلیت انعطاف بخشی، استفاده می شود.

این ماده می تواند یک حلال بسیار مناسب و خوب برای رنگ های پلاستیکی باشد. این اسید مانع از تغییر رنگ در محصولات پلاستیکی می شود و به طور کلی به دلیل خاصیت روان کننده بودن به بهبود فرم دهی محصولات پلاستیکی کمک می کند. اسید استئاریک در بسته بندی های گوناگون و با اوزان مختلف به فروش می رسد.

کاربرد اسید استئاریک

نکات ایمنی به هنگام استفاده از اسید استئاریک

با این که این ماده غیر سمی و بی خطر می باشد و حتی در صنایع غذایی از آن استفاده می کنند، اما باید همانند دیگر مواد شیمیایی به هنگام استفاده نمودن نکاتی را رعایت نمود. در زمان استفاده از این ماده نباید اجازه داد تا با گوش و چشم  و بینی تماس داشته باشند، چرا که در غیر این صورت نواحی ذکر شده دچار التهاب و سوزش و قرمزی می شوند که باید به پزشک سریعا مراجعه کنید.

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم کاربرد اسید استئاریک در دستگاه تزریق پلاستیک به دلیل جداکردن قطعات پلاستیکی از قالب و نرم و روان کردن آن ها، باعث شده است تا از این نوع اسید برای تولید قطعات پلاستیکی استفاده شود. امروزه موارد استفاده از دستگاه های تزریق پلاستیک برای تولید انواع قطعات پلاستیکی به وفور افزایش یافته است. شما می توانید با توجه به نیاز صنایع و قطعه ای که قصد تولید آن ها را دارید، بهترین نوع دستگاه تزریق پلاستیک را خریداری کنید. مجموعه ی فنی و مهندسی آرتاک ماشین با برخورداری از سابقه ی درخشان در زمینه فروش انواع دستگاه های تزریق پلاستیک در تناژهای مختلف آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. در صورتی که هرگونه سوال در زمینه خریداری بهترین مدل دستگاه تزریق پلاستیک دارید، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

0 پاسخ

سوال خود را از ما بپرسید


در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *