لوازم جانبی خطوط تولید پریفرم پت

مقدمه

همانطور که در مقالات قبل به آن اشاره شد، تولید پریفرم پت یک پروسه ی حساس می باشد که باید منجر به تولید یک محصول با ساختار مولکولی یکنواخت و با شفافیت مناسب شود. همانطور که می دانید پریفرم ها در دومین مرحله از فرآیند ساخت بطری پلاستیکی در دستگاه بادکن گرم شده، باد شده و به بطری پلاستیکی تبدیل می گردند. همچنین از این بطری ها عموما در صنایع غذایی و گاه برای نوشیدنی های گازدار تحت فشار استفاده می گردد. این بدان معناست که قطعه پیش ساخته بطری یا همان پریفرم پت می بایست از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار باشد.

از ویژگی های مهم مواد پت مقاومت و سختی بالا می باشد از این جهت از نظر ساختاری، دستگاه تزریق پلاستیک تولید پریفرم پت باید از نظر قدرت و فشار تقویت شود. همچنین در یک خط تولید کامل پرفورم پت، علاوه بر دستگاه تزریق پت و نیز قالب پریفورم پت که در مقاله ” تولید پریفرم پت با دستگاه تزریق پلاستیک” به طور مفصل در مورد آن صحبت شد، نیاز به استفاده از لوازم جانبی دیگری نظیر گازگیر، موادکش، رطوبت گیر، چیلر، رطوبت گیر قالب، آسیاب و ربات می باشد.

آشنایی با لوازم و قطعات جانبی خطوط تولید پریفرم پت

مواد پت پیش از ورود به قیف دستگاه تزریق پلاستیک نیاز به عملیات گازگیری و رطوبت گیری دارند که در واقع نوع پیش گرم کردن مواد می باشد که آن را عاری از هرگونه بخار و رطوبت می کند. همچنین پس از این عملیات مواد می بایست با استفاده از مکنده به دستگاه تزریق پت منتقل شوند. بهترین گزینه برای این کار استفاده از دستگاه سه کاره یا سه در یک با قابلیت گازگیر، رطوبت گیر و مکنده مواد پت می باشد. این دستگاه منحصر به فرد مواد پت را با سنجش میزان رطوبت هوا عاری از هرگونه رطوبت و بخار نموده و با استفاده از موادکش یا مکنده مواد پلاستیک در یک مدار بسته و عاری از نفوذ هوا، مواد پت را برای تزریق به قیف دستگاه منتقل می نماید.

دستگاه و ربات

استفاده از چیلر یا برج خنک کننده برای قالب پت و دستگاه تزریق پت امری اجتناب ناپذیر است و می بایست از یک چیلر مناسب برای خنک کردن قالب و دستگاه در پروسه ی تولید پریفورم پت استفاده گردد که سایز آن بستگی به تعداد کویته قالب و نیز سایز دستگاه دارد. همچنین می توان برای قالب پریفرم پت به صورت جداگانه و برای دستگاه نیز به صورت مجزا چیلر تعبیه کرد.

چیلر هوایی تزریق پلاستیک

از دیگر لوازم جانبی که در پروسه تولید پریفرم پت استفاده می گردد، می توان به رطوبت گیر قالب اشاره نمود. در هنگام باز و بسته شدن قالب پت با توجه به دما و ساختار قالب، تعداد و کیفیت سطحی کویته ها و نیز دمای سیستم، رطوبت موجود در هوای محیط به شکل شبنم گونه ای روی سطح کویته ها می نشیند.

رطوبت گیر قالب

این رطوبت با بسته شدن قالب به صورت نقاط کدر در پریفرم تولید شده ظاهر می گردد و یا باعث کدر شدن کل پریفرم می گردد. جهت رهایی از این مشکل، دستگاه رطوبت گیر قالب پت با سنجش میزان رطوبت موجود در هوای محیط به صورت اتوماتیک، با دمش هوای گرم به میان دو صفحه قالب در هنگام باز و بسته شدن، این مشکل را برطرف می نماید.

آسیاب مواد پت که در واقع همان آسیاب یا خردکن مواد پلاستیکی می باشد از دیگر لوازم جانبی مورد نیاز در خط تولید پریفورم پت می باشد. با توجه به نو و تمیز بودن مواد مصرفی در این خط تولید، با خرد کردن مجدد پریفورم های مشکل دار و یا راه گاه مواد می توان آن ها را مجددا به چرخه تولید بازگرداند.

آسیاب پلاستیک

سخن پایانی

با توجه به توضیحات داده شده در خصوص تولید پریفورم پت تا به اینجای کار، تنها یک نکته باقی می ماند و آن هم استفاده از ربات قطعه گیر می باشد. پریفورم های تولید شده در دستگاه تزریق پت پس از باز شدن قالب، به دو صورت از درون قالب بیرون می آیند یا توسط سیستم پران قالب به بیرون و بر روی سینی دستگاه یا مخزن تعبیه شده در زیر قالب ریخته می شوند و یا با استفاده از ربات و نوار نقاله به مخزن تعبیه شده انتقال می یابند.

استفاده از ربات قطعه گیر و نوار نقاله در خطوط تولید بطری پلاستیکی که به صورت پیوسته و اتوماتیک می باشند، امری معمول است. بدین طریق که پریفرم های تولید شده توسط روبات از درون قالب بیرون آمده و بر روی نوار نقاله قرار می گیرند. سپس با استفاده از نوار نقاله به مخزن دستگاه بادکن منتقل شده و با استفاده از تجهیزات خاص دستگاه بادکن اتوماتیک پت، به بطری پلاستیکی تبدیل می گردند. در مجموع استفاده از ربات قطعه گیر در تولید پریفرم پت به بهبود بازدهی و کیفیت کمک خواهد کرد.

ربات قطعه گیر

در پایان با توجه به مطالب توضیح داده شده در خصوص تجهیزات جانبی خط تولید پریفرم پت، شرکت آرتاک ماشین با استفاده از تجربه خود در زمینه راه اندازی خطوط تزریق پلاستیک و لوازم جانبی بخصوص در تولید پریفورم پت، آمادگی خود را برای مشاوره و راه اندازی خطوط تخصصی پت اعلام می دارد. پیشنهاد می گردد که دیگر مقالات تخصصی ما را در خصوص پروسه ی تولید پریفورم پت و بطری های پلاستیک را مطالعه فرمایید.

0 پاسخ

سوال خود را از ما بپرسید


در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *