سیلندر مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک

اهمیت نوع مارپیچ در دستگاه تزریق پلاستیک

مقدمه

برای این که دستگاه ‌های تزریق پلاستیک هنگام قالب گیری بتوانند به درستی عمل کنند، از عنصری به نام مارپیچ استفاده می‌ کنند. این قطعه باعث کنترل دما و فشار می ‌شود و به منزله ی یک صفحه در ماشین‌ های تزریق پلاستیک می باشند که قالب‌ های پلاستیکی بر روی آن ها قرار می گیرند. هدف از نوشتن این مقاله، بررسی اهمیت نوع مارپیچ در دستگاه تزریق پلاستیک می ‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به شما عزیزان پیشنهاد می‌ کنم تا انتهای مقاله با من همراه باشید.

آشنایی با مارپیچ تزریق پلاستیک

مارپیچ‌ ها را به وسیله ی فولاد می ‌سازند تا مقاومت بالایی داشته باشند. با توجه به این که چه نوع قالبی در داخل دستگاه تزریق پلاستیک به کار رفته شده است، شکل و طراحی مارپیچ‌ ها نیز متغیر است. برای آن که بتوانند یک قطعه ی پلاستیکی با کیفیت بالا، بدون وجود حباب در آن تولید نمایند، از مارپیچ استفاده می ‌کنند. اهمیت استفاده از سیلندر مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک، کمک به دستگاه برای پر کردن قالب‌ ها به صورت یک نواخت و بدون نقص و حفره می‌ باشد.

آشنایی با مارپیچ تزریق پلاستیک

به خاطر این که طراحی این قطعه به نسبت نوع قالب‌ ها متفاوت است در اغلب موارد برای خریداری یک ماردون مناسب از قبل آن را سفارش می‌ دهند، تا با دقت بیشتری و متناسب با ماشین تزریق ساخته شود. برای سفارش، طراحی و بازسازی دستگاه‌ تزریق پلاستیک خانگی به شما عزیزان پیشنهاد می کنم به مجموعه آرتاک ماشین واقع در شهر اصفهان مراجعه کنید و دستگاه تزریق پلاستیک مد نظر خود را در تناژهای مختلف با اطمینان از کیفیت آن ها، خریداری کنید.

ویژگی سیلندر مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک

یکی از خصوصیات مارپیچ ‌ها انتقال جرم است. به این منظور که هنگام ریخته شدن پلاستیک مذاب به داخل قالب ‌ها تمامی حفره‌ های هوا را در آن پر می ‌کنند تا هیچ شکستگی و نقصی در قطعه پلاستیکی تولیدی به وجود نیاید و در نهایت یک قطعه صاف و یک دست و با کیفیت بالا تولید گردد.

از ویژگی‌ های دیگر ماردون‌ و سیلندر مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک می‌ توان به تعیین کردن ابعاد و شکل ظاهری نهایی بافت‌ های پلاستیکی اشاره نمود. مارپیچ‌ ها با فشاری که به قطعه ی پلاستیکی وارد می ‌کنند، می ‌توانند آن را به شکل و ابعاد مورد نظر در بیاورند.

علاوه بر موارد گفته شده ماردون‌ ها قادرند به عنوان یک سیستم خنک کننده هم عمل کنند و باعث ‌شوند هنگامی که مواد پلاستیکی درون قالب‌ ها ریخته می ‌شوند با سرعت بیشتری خنک گردند و زود تر شکل بگیرند.

ویژگی سیلندر مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک

اهمیت نوع مارپیچ در ماشین‌ های تزریق پلاستیک

طراحی همه مارپیچ‌ های استاندارد به این گونه است که دارای سه قسمت اصلی بارگیری، انتقالی و سنجش می ‌باشند و هر قسمت به ماشین‌ های تزریق کمک می ‌کند، تا فرآیند تزریق پلاستیک با کیفیت بالاتری انجام گیرد و در نهایت محصول پلاستیکی که تولید می شود کاملاً بدون نقص، با رنگ و سطحی یکنواخت و بدون فرو رفتگی و شکستگی باشد. نحوه صحیح قالب گیری قطعات پلاستیکی نیز در کیفیت محصولات تولیدی، بسیار تاثیرگذار می باشد.

در فرآیند تزریق قسمت سنجش مارپیچ بیشترین نقش را دارند. این قطعه مواد مذاب را به  داخل قالب می ‌ریزند و علاوه بر آن توسط این قسمت فشار برگشتی نیز در دستگاه اعمال می‌ گردد. در ناحیه تراکم یا انتقالی این قطعه، مواد ذوب شده با هم دیگر به صورت یکنواخت مخلوط می ‌شوند و سپس بعد از متراکم شدن عمق شیار های موجود در آن را نیز کم تر می ‌کنند. نقش قسمت فید یا بارگیری در مارپیچ، گرفتن مواد از قیف و مخلوط کردن آن ها و سپس هدایتشان به سمت قسمت انتقالی ماردون می‌ باشد. در این قسمت شیار ها دارای عمق زیادی هستند و هنوز پر نشده ‌اند.

به طور کلی طول هر قسمت در همه مارپیچ ‌های استاندارد به این شکل می باشد که ناحیه فید یا تغذیه حدود پنجاه درصد و قسمت ‌های انتقالی و سنجش هر کدام حدود بیست و پنج درصد از ماردون را می سازند. اما گاهی ممکن است مارپیچ‌ ها با طراحی های خاصی تولید شوند که طول قسمت ‌های مختلف در آن ها متغیر باشند. در ادامه راجع به این مبحث بیشتر توضیح می دهم.

اهمیت نوع مارپیچ در ماشین‌ های تزریق پلاستیک

تغییر طول نواحی مختلف در مارپیچ چه تاثیری بر روی کیفیت مواد مذاب دارد؟

_ هرچه میزان طول ناحیه سنجش کم تر باشد، مواد مذاب به دست آمده نهایی یکنواخت تر و با کیفیت ‌تر خواهد بود.

_ چنان چه طول قسمت سنجش بیشتر باشد، باعث می‌ گردد که مارپیچ فشار بیشتری را به مواد اعمال کند.

_ اگر قسمت بارگیری مارپیچ با طول بیشتری طراحی شود، میزان محصولی که در نهایت تولید می ‌گردد نیز بیشتر خواهد شد.

_ طراحی طول زیاد در قسمت انتقالی باعث می ‌شود که مواد به خوبی و در زمان بیشتری فشرده و متراکم شوند و حرارت‌ های تولید شده حاصل از تنش ‌های برشی نیز در آن کاهش یابد و برعکس اگر طول ناحیه انتقالی کم باشد، مواد فرصت فشرده سازی کم تری دارند و به خوبی متراکم نمی شوند.

انواع مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک

برای این که بتوانند کیفیت مواد مذاب را در هنگام تولید قطعات پلاستیکی بالا ببرند، سیلندر مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک را با شکل‌ های مختلفی طراحی می ‌کنند. مثل: مارپیچ ‌هایی با شیار ثانویه و میکسر دار که در ادامه به صورت خلاصه راجع به هر مورد شرح حالی خواهم داد.

مارپیچ با شیار ثانویه

هدف از طراحی این نوع ماردون ها ترکیب سازی یکنواخت مواد و رنگدانه‌ ها می ‌باشد. شیارهای روی این مارپیچ میزان ذوب شدن مواد پلاستیکی تا زمان انتقال سازی به ناحیه ی سنجش را به خوبی می ‌توانند، کنترل نمایند.

مارپیچ ‌های میکسر دار

برای این که مواد مذاب و غیر مذاب به صورت یک دست با هم دیگر مخلوط شوند، بدون آن که به شکل کلوخه در بیایند از ماردون های میکسر دار استفاده می ‌کنند. این عناصر باعث می‌ شوند بدون آن که دستگاه با افت فشار مواجه شود محصولات زیادی را تولید کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی درباره اهمیت نوع سیلندر مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک در اختیار شما قرار دهیم. همان طور که متوجه شدید نوع مارپیچ‌ ها بستگی به نوع قالب ‌ها دارند و این که طراحی خاص مارپیچ می‌ تواند بر کیفیت مواد مذاب و محصولات نهایی تولید شده نیز تاثیر بسزایی داشته باشد، بنابراین انتخاب نوع مارپیچ اهمیت زیادی دارد.

0 پاسخ

سوال خود را از ما بپرسید


در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *