تولید پریفرم پت با دستگاه تزریق پلاستیک

تولید پریفرم پت با دستگاه تزریق پلاستیک

مقدمه

امروزه استفاده از بطری های پلاستیکی در صنایع غذایی و نوشیدنی رواج بسیار دارد و مقدار مصرف این بطری ها به قدری زیاد است که نیاز به تولید آن به طور روز افزون بیشتر می گردد. با توجه به ویژگی های منحصر به فرد نظیر تحمل فشار نوشیدنی های گازدار، نفوذ ناپذیری و غیره استفاده از پلاستیک ها در این زمینه امری اجتناب ناپذیر است. یکی از معروفترین نوع بطری های پلاستیکی، بطری پت می باشد که از مواد پلی اتیلن ترفتالات با نام اختصاری (PET) تولید می شوند. این بطری ها برای نوشیدنی هایی نظیر آب معدنی به شدت مورد استفاده می باشد. برای آشنایی هر چه بیشتر با مواد پت می توانید مقاله (همه چیز درباره پلی اتیلن ترفتالات (PET)) را در قسمت مقالات وبسایت آرتاک ماشین مطالعه فرمایید. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با تولید پریفرم  پت با دستگاه تزریق پلاستیک و مشاوره راه اندازی خط تولید پریفرم  پت به صورت مفصل توضیح دهیم.

نحوه تولید پریفرم پت با دستگاه تزریق پلاستیک

حال باید به بررسی نحوه تولید این بطری ها بپردازیم تا بیشتر با آن ها آشنا شویم. تولید بطری های پت در دو مرحله صورت می گیرد، نخست با استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک پت، قطعه ای شبیه لوله آزمایش با نام پریفرم تولید می گردد. سپس پریفرم های پت تولید شده از طریق دستگاه بادکن پت طی یک پروسه گرم کردن و بادکردن به بطری تبدیل می گردد. جهت آشنایی بیشتر با پروسه باد کردن پریفرم و تولید قطعه نهایی می توانید مقاله ( همه چیز در مورد قالب گیری بادی ) را مطالعه فرمایید.

پریفرم پت با دستگاه تزریق پلاستیک

 

در یک خط تولید پیوسته محصولات نوشیدنی، پریفرم پت توسط دستگاه تزریق پت تولید شده و توسط نوار نقاله به مخزن دستگاه بادکن انتقال می یابد، سپس به صورت اتوماتیک پریفرم  ها به داخل دستگاه بادکن رفته و در کوره دستگاه گرم شده و سپس باد شده و به دستگاه شستشو و پر کن انتقال می یابند. در این مرحله بطری ها با نوشیدنی مربوطه پر شده و پلمپ و بسته بندی می گردند. در مواردی هم بطری های پت به صورت جداگانه در کارگاه دیگری تولید شده و سپس به شرکت تولید نوشیدنی منتقل و استفاده می گردند.

مشاوره راه اندازی خط تولید پریفرم پت

با توجه به توضیحات داده شده و میزان مصرف بالای این بطری ها به خصوص در صنایع غذایی سوال مهم این خواهد بود که تیراژ تولید پریفرم پت با چه میزانی می تواند تولید کننده را به بالاترین سود ممکن برساند. یا به عبارت دیگر چه تعداد پریفرم به صورت عملی در یک کارگاه یا کارخانه بخصوص در کشور عزیزمان ایران قابل تولید خواهد بود؟

مشاوره راه اندازی خط تولید پریفرم پت

برای پاسخ به این سوال باید با این دیدگاه به پروسه تولید بطری پلاستیکی نگاه کرد که خط تولید به صورت بی وقفه و به صورت ۲۴ ساعته مشغول فعالیت باشد. تولید پریفرم پت نیاز به دستگاه تزریق پلاستیکی دارد که برای تولید محصولات پت طراحی شده باشند. تقویت سیستم پمپ و موتور دستگاه و افزایش طول و سختکاری سطحی سیلندر و مارپیچ از جمله تغییراتی است که در دستگاه تزریق پلاستیک معمولی داده می شود تا قابلیت تولید بدون مشکل محصولات پت را پیدا کند. همچنین قالب های تولید پریفرم پت دارای تکنولوژی بالایی می باشد و برای ساخت نیاز به یک قالب ساز بسیار حرفه ای می باشد. به دلیل پیچیدگی های تولید قالب پت، این قالب ها اکثرا به صورت وارداتی می باشند زیرا که در ایران امکان تولید آن ها با کیفیت بالا و توان عملکردی مناسب وجود ندارد. دلیل آن هم این است که می بایست در هر بار باز و بسته شدن گیره دستگاه و انجام عملیات تزریق، تعداد بالایی از این پریفرم ها تولید شود تا توجیه پذیر باشد. به عبارتی می توان گفت همواره تولید کنندگان این محصول به سراغ قالب تزریق پریفرم پت با تعداد کویته یا حفره ی بالا خواهند رفت. برای افزایش تعداد حفره ها در قالب تزریق پریفرم پت نیاز به انجام عملیات کنترل شده در تولید هر حفره و نیز اسمبلی بسیار دقیق می باشد. برای مثال در واحد قالب سازی شرکت آرتاک ماشین در کشور چین، تراشکاری و فرزکاری روی فولاد قالب و به خصوص در تولید کویته ها در فضای ایزوله و در دمای ثابت و کنترل شده صورت می گیرد. این امر باعث دوری از به وجود آمدن دفورمگی کویته ها شده و در نتیجه همه ی حفره ها به صورت هم مرکز و دقیق خواهند بود. این موضوع عمر مفید و توان عملکری قالب تزریق پت را بالا می برد.

راه اندازی خط تولید پریفرم پت

هزینه راه اندازی خط تولید پریفرم پت

با دانستن مطالب فوق سوال اساسی اینجاست که هزینه راه اندازی خط تولید پریفرم پت چقدر است و آیا راه اندازی خط تولیدی با تعداد کویته بالا و تلاش برای دستیابی به تعداد زیاد تولید در هر ساعت در عمل قابل انجام است؟ و اینکه آیا این کار عاقلانه خواهد بود؟

تعداد تولید در هر ساعت برای قالب های چند حفره ای بدین صورت محاسبه می گردد که نخست با توجه به زمان سیکل تولید یعنی از لحظه بسته شدن قالب تا زمان پران، تعداد ضرب قالب در یک دقیقه محاسبه شده و در تعداد حفره ها ضرب شده و سپس با ضرب آن عدد در ۶۰ برای یک ساعت، میزان تولید به دست می آید. پس از آن با ضرب عدد به دست آمده برای تولید در یک ساعت در ۲۴، میزان تیراژ روزانه به دست می آید. به همین طریق با ضرب تعداد تولید در روز در وزن یک پریفرم پت، میزان مواد مصرفی روزانه محاسبه می گردد که این مورد بسیار مهم می باشد، زیرا که میزان مواد مصرفی روزمره در کنار هزینه پرسنل و دیگر هزینه های مصرفی، سرمایه در گردش مورد نیاز برای تولید را تا حد زیادی مشخص می نماید. پس نتیجه می گیریم که راه اندازی خط تولید پریفورم پت با تعداد کویته بالا نیاز به سرمایه در گردش بالایی دارد.

در مورد هزینه ساخت قالب پریفورم پت هم می توان گفت با توجه به دقت و حساسیت بالای این نوع قالب ها قیمت هر قالب بر اساس تعداد کویته ها محاسبه می گردد و این عدد همواره بسته به نوع و وزن پریفورم و سایز آن، نزدیک به ۲۰۰۰ دلار می باشد که به ازای هر کویته می باشد و معمولا به صورت ردیف های هشت تایی کویته ها چیده شده و در نتیجه عدد تمام شده قالب پریفرم پت، مقداری قابل توجه خواهد بود.

هزینه راه اندازی خط تولید پریفرم پت

برای راه اندازی خط تولید پریفورم پت همچنین نیاز به یک دستگاه چیلر برای قالب و دستگاه، یک دستگاه سه در یک برای مکیدن مواد، رطوبت گیری و گازگیری از مواد پت می باشد که در کیفیت سطحی محصول نهایی تولید شده تاثیر به سزایی دارد. همچنین در پاره ای از مواقع با توجه به مکان جغرافیایی از کنترلر دمای قالب و رطوبت گیر قالب استفاده می گردد . هزینه تهیه این لوازم جانبی نیز باید در راه اندازی خط تولید لحاظ گردد.

انتخاب تعداد حفره ها برای قالب پت

با دانستن هزینه های اصلی راه اندازی یک خط تولید حرفه ای در زمینه تولید پریفرم پت تنها یک سوال باقی می ماند که تعداد معقول حفره ها برای قالب پت چقدر است؟

تصور کنید که یک دستگاه تزریق پیشرفته پت سایز بزرگ با قالبی با حدود ۸۶ یا ۹۴ کویته داشته باشیم که هر ضرب قالب آن ۱۵ ثانیه باشد. با محاسبه ای سر انگشتی برای قالب ۹۶ کویته که با رقمی حدود ۲۰۰ هزار دلار تهیه گردد و دستگاه و لوازم جانبی، قابلیت این خط تولید باید تولید روزانه چیزی در حدود ۵۵۳ هزار قطعه تخمین زده می شود! که عددی بسیار بسیار قابل توجه خواهد بود. با در نظر گرفتن وزن هر قطعه به میزان ۲۰ گرم خواهید دید که روزانه به چیزی حدود یازده هزار کیلوگرم مواد پت، محل دپوی آن ها و محل جمع آوری قطعات تولیدی نیاز است. به جز این موضوع در صورت خرابی دستگاه تنها برای یک روز خسارتی جبران ناپذیر به بار خواهد آمد. این در حالی است که اپراتور این دستگاه ها و این سبک قالب تزریق پت هم نیاز به تخصص و مهارت فنی بسیار بالایی دارد. حتی در صورت یک خطای کوچک در ساخت قالب با از مرکز خارج شدن تنها یک کویته، بسیاری از کویته ها آسیب جدی دیده و جایگزینی آن ها، در صورت وجود قطعات اضافه جهت تعمیر قالب و بدون هیچ معطلی بابت دریافت خدمات، منجر به عدم فعالیت کارخانه برای دو روز در حداقل ترین زمان ممکن خواهد بود که یعنی عقب افتادن از برنامه تولید به میزان بیش از یک میلیون قطعه لازم به ذکر است چنین مشکلی در کمتر از حداقل ۲۰ روز قابل حل نخواهد بود.

حال بیایید زمانی را تصور کنید که بجای این سرمایه گذاری عظیم برای دستیابی به این تیراژ روزانه از چهار خط تولید ۳۲ کویته با دستگاه های نرمال با سیکل حدود ۲۲ ثانیه استفاده گردد. با محاسبه ی تیراژ به همان عدد ۵۰۰ هزار عدد در روز خواهیم رسید با این تفاوت که هزینه هنگفتی بابت دستگاه ها پرداخت نشده و نیز می توان از اپراتورهای معمولی استفاده نمود و مهمتر از آن در صورت خرابی یک خط، خطوط دیگر از کار باز نخواهند ایستاد و میزان ضرر کنترل شده تر خواهد بود.

کلام آخر

در پایان باید گفت که در این مقاله سعی بر آن داشتیم که با نگاهی جامع به راه اندازی خطوط تولید پریفورم پت پرداخته و دیدگاهی واقعی برای شما عزیزان به عمل آوریم. همچنین از شما صنعتگران و سرمایه گذاران عزیز دعوت می نماییم با مراجعه حضوری یا تماس با کارشناسان فنی فروش و راه اندازی خطوط تولید پلاستیک شرکت آرتاک ماشین نسبت به پرسش سوالات و یا خرید اقدام فرمایید.

 

2 پاسخ
    • واحد فنی شرکت آرتاک ماشین
      واحد فنی شرکت آرتاک ماشین گفته:

      با سلام و تشکر از پیام شما
      مشاوران فروش ما با شما تماس خواهند گرفت.
      برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تولید محصولات پت و لوازم جانبی مورد نیاز و مشاوره راه اندازی خطوط تولید پریفورم پت به قسمت مقالات تخصصی ما مراجعه فرمایید.

      پیروز باشید

      پاسخ

سوال خود را از ما بپرسید


در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *