بطری پت زیست‌ پایه

به سوی بطری پت زیست‌ پایه

به سوی بطری پت زیست‌ پایه

اخیراً تولید بطری های پت (PET) صددرصد زیست‌ پایه در دستور کار دو غول تولید مواد غذایی جهان قرار گرفته است. این تلاش که عنوان “اتحاد بر سر بطری‌های طبیعی” یا به اختصار “اتحاد” را به خود گرفته، موجب گرد هم آمدن شرکت‌های نستله، دانون و همچنین اوریجین متریالز گشته است.

پیش از این، شرکت نامدار کوکاکولا با عرضه‌ی بطری‌های گیاهی خود به بازار، توانسته بود توجه ویژه‌ای را به سوی خود و تولید بطری‌های زیست‌پایه جلب کند. با این وجود، این بطری‌ها تنها متشکل از ۳۰ درصد مواد گیاهی بود. اگرچه کوکاکولا اقدامات مشترکی را با چندین شرکت دیگر برای تولید آزمایشی بطری‌های تماماً زیست‌پایه صورت داد، با این حال تا پیش از اتحاد اخیر فرصتی در راستای تولید انبوه و تجاری بطری‌هایی متشکل از ۱۰۰ درصد پت تجدیدپذیر میسر نگشته بود.

مدیر عامل شرکت اوریجین متریالز می‌گوید: “با فناوری‌های حاضر، تنها دسترسی به پت با ۳۰ درصد بافت زیستی میسر است. دست‌آوردهای تکنولوژیکی ما تولید تجاری بطری‌های پت صددرصد زیست‌‌پایه در مقیاس تجاری را هدف قرار داده‌اند. با مساعدت همکاران ما در اتحاد اخیر، شرکت ما قادر خواهد بود تا فناوری ویژه‌ای را که توانمندی آن در مقیاس مطالعاتی ثابت گشته است، به مرحله‌ی اجرا بگذارد.

شرکت اوریجین متریالز موفق شده است نمونه‌هایی از بطری‌های ساخته شده از ۸۰ درصد پت زیست‌پایه را در مرکز مطالعاتی خود به تولید رساند. انتظار می‌رود که مقدمات تولید بطری‌هایی با ۶۰ و یا درصد بیشتری پت زیست‌پایه، امسال و در پایگاه جدید این شرکت فراهم گردد. این فاز با هدف تولیدی بالغ بر ۵۵۰۰ تن پت به بهره‌برداری خواهد رسید.

پلی اتیلن ترفتالات یا همان پت متشکل است از ماده‌ی مونواتیلن گلیکُل (MEG) و ترفتالیک اسید (PTA). در حقیقت MEG، که ۳۰ درصد از بن‌مایه‌ی پت را تشکیل می‌دهد، می‌تواند از اتانول گیاهی به دست آید. اما PTA، تشکیل دهنده‌ی ۷۰ درصد باقی‌مانده، از یکی از مشتقات نفتی به نام پارازایلن به دست می‌آید. فناوری توسعه داده شده توسط شرکت اوریجین متریالز در حقیقت سلولز را به پارازایلن تبدیل می‌کند.

“اتحاد” امیدوار است که تا سال ۲۰۲۰ به محتوای ۹۵ درصدی از پت زیست‌پایه دست یابد. هدف‌گذاری نهایی، اگرچه، پت صددرصد زیست‌پایه است. فردریک ژوئین، رئیس بخش تحقیق و توسعه‌ی شرکت دانون می‌گوید: “ما بر این باوریم که می‌توان مواد بسته‌بندی صددرصد زیستی را جایگزین مواد فسیلی نمود. با تشکیل این گروه و تلفیق تخصص‌ها و منابع مکمل، “اتحاد” می‌تواند با سرعت بیشتری به مرحله‌ی تولید تجاری پلاستیک پت کاملاً تجدیدپذیر و قابل‌بازیافت نائل گردد.”

به سوی بطری پت زیست‌ پایه

شرکت‌های نستله و دانون، پس از اشراف بر دست‌آوردهای شرکت اوریجین متریالز، بر آن شدند که نیروی یکدیگر را برای پیشبرد این هدف متمرکز کرده و از تجربیات یکدیگر استفاده کنند. شرکت اوریجین متریالز از بیومس یا زیست‌توده‌هایی مانند مقوا، خاک‌ارّه و چوب‌ریزه‌ها جهت تولید پارازایلن خویش بهره می‌برد. چنین رویکردی موجب سازگاری تولید محصولی غذایی و منابع مورد استفاده شده که این در حقیقت برای “اتحاد” اصلی اساسی تلقی می‌گردد. بن‌مایه‌های دیگری که می‌توانند در آینده به کار گرفته شوند شامل پوسته برنج، کاه و پسماندهای کشاورزی می‌باشند.

برای مشاهده و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دستگاه تزریق پلاستیک میتوانید به قسمت تماس با ما در سایت آرتاک ماشین مراجعه کنید.

کلائوس هارتویگ، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت نستله ابراز می‌دارد: ” این شگفت است که تصور کنیم در آینده‌ای نزدیک، صنعت، قادر به بهره‌برداری از مواد بسته‌بندی تجدید‌پذیری خواهد بود که در مقام مقابله و تصادم با فرآیند تولید غذا بر نیامده و رسیدن به سیاره‌ای بهتر برای زندگی را یاری خواهد رساند.

کپی‌برداری از مطالب وبلاگ تنها با ذکر منبع مجاز است.

0 پاسخ

سوال خود را از ما بپرسید


در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *