لولای متحرک پلاستیکی یا LIVING HINGE

لولای متحرک پلاستیکی یا LIVING HINGE

لولای متحرک پلاستیکی یا LIVING HINGE

در این مقاله به طراحی محور های لولای متحرک پلاستیکی، ویژگی های بارز و همچنین چگونگی ساخت آن ها میپردازیم.

لولای متحرک در قطعات پلاستیکی

لولاهای متحرک در حقیقت قسمت نازکی از یک قطعه‌ی پلاستیکی هستند که دو بخش بزرگتر را به یکدیگر متصل نموده و حرکت لولایی آن‌ها را میسر می‌کنند. به طور معمول برای ساخت قطعاتی که از لولای متحرک در آن‌ها استفاده می‌گردد می‌بایست از پلیمری منعطف مانند پلی‌پروپیلن یا  پلی‌اتیلن بهره برد.

طراحی محورهای متحرک

طراحی محورهای متحرک بسته به کاربرد مورد نظر می‌تواند متفاوت باشد. از رایج‌ترین گونه‌های محورهای متحرک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

لولای متحرک مستقیم یا مسطح

این نوع از لولاهای متحرک ساده‌ترین و رایج‌ترین آ‌ن‌ها می‌باشند و خود می‌توانند در انواع کوتاه، بلند، پیوسته و یا گسسته ظاهر گردند.

لولای متحرک پروانه‌ای

این نوع از طراحی که قدمت آن به قرن ۱۷ میلادی باز می‌گردد در حقیقت پیاده‌سازی لولایی دووضعیتی می‌باشد. طراحی به گونه‌ای انجام می‌پذیرد که درپوش تمایلی ذاتی به وضعیت بسته یا باز نشان داده و در حقیقت وضعیتی مابین حالت باز و بسته واقع نخواهد گشت.

لولای ایمن برای کودکان

این طراحی با به کارگیری مکانیزمی دو مرحله‌ای مختص ظروفی است که محتوای آن‌ها برای کودکان مضر تلقی شده و در نتیجه می‌بایست دسترسی به آن را برای آنان غیرممکن سازد. این طراحی متشکل از یک لولای متحرک معمولی و مکانیزمی قفل‌مانند است که پس از ترکیب با یکدیگر وضعیتی ایمن را پدید می‌آورند.

ویژگی‌ عملکرد لولاهای متحرک

  1. مقاومت در برابر فرسایش شیمیایی بر خلاف لولاهای فلزی.
  2. هزینه ساخت بسیار پایین به دلیل ساختار یکپارچه (بر خلاف دیگر مکانیزم‌های موجود)
  3. دوام بسیار بالا که معمولاً در حدود چندین میلیون چرخه‌ی کاری است. انعطاف‌پذیری موادی چون پلی‌پروپیلن موجب می‌گردد که عمر یک لولای متحرک عموماً تا پایان عمر محصول پلاستیکی امتداد یابد.
  4. بازه‌ی حرکتی گسترده که معمولاً می‌تواند بیش از ۱۸۰ درجه بوده که این امتیازی ویژه نسبت به مکانیزم‌های دیگر محسوب می‌گردد.

چگونگی ساخت لولای متحرک

برای ساخت این لولاها از ماشین‌کاری CNC، قالب‌گیری پلاستیکی و چاپ ۳ بعدی استفاده می‌گردد. اگرچه چاپ سه بعدی به دلیل عدم پوشش کامل طیف مواد پلاستیکی عموماً برای ساخت این لولاها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چنانچه درصدد تولید محصولی هستید که می‌تواند از قابلیت لولای پلاستیکی بهره گیرد، آرتاک ماشین می‌تواند در انتخاب بهترین راهکار موجود، مواد مصرفی و دستگاه تزریق پلاستیک مناسب شما را یاری رساند. لطفاً برای تماس از بخش ثبت نظرات و یا صفحه‌ی ارتباط با شرکت استفاده نمایید.

0 پاسخ

سوال خود را از ما بپرسید


در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *