دستگاه مدلسازی FREE FORMER

دستگاه مدلسازی FREE FORMER | اختراعی مهم در صنعت پلاستیک

دستگاه مدلسازی FREE FORMER

به جرات می توان گفت شرکت آربورگ آلمان با حدود ۲۵۰۰ کارمند در آلمان و بیش از ۵۰۰ نفر در دیگر نقاط دنیا در قالب بیش از ۵۰ نمایندگی فعال، از جمله رهبران صنعت پلاستیک در سراسر جهان است. این شرکت همواره با نوآوری های خود باعث پیشرفت این صنعت عظیم گردیده و همواره از این حیث سرآمد بوده است. یکی از ابداعات این شرکت، دستگاه تولید نمونه اولیه، ARBURG Plastic Free Forming (APF) می باشد که تعریفی تازه به عملیات تزریق پلاستیک می بخشد. همواره هنگامی که قطعه جدید دستگاه تزریق پلاستیک طراحی می شد، تنها راه تست مقاوت و یافتن عیب های احتمالی ساختاری و یا ظاهری، تولید یک نمونه از قطعه بود که نیاز به ساخت قالب و استفاده از میزان قابل توجهی مواد اولیه داشت تا یک قطعه سالم تولید گردیده و سپس تست های لازم بر روی آن صورت پذیرد. علاوه بر آن، این پروسه به زمان زیادی نیاز داشت. از این رو همواره نیاز به دستگاهی که قطعات را بدون محدودیت شکل و تا حدی سایز به صورت طرح اولیه و با همان مشخصات فنی ساختاری تولید کند احساس می شد. دستگاه فریفورمینگ یا ARBURG Plastic Freeforming) APF) دقیقا همان چیزی بود که صنعت پلاستیک به آن نیاز داشت.

قابلیت ساخت قطعات با دریافت فایل به صورت مستقیم از ۳D CAD ، قابلیت استفاده از گرانول مواد در آن، سرعت دستیابی به نمونه اولیه، ساختار یکنواخت و یک شکل و صرفه اقتصادی از مهمترین ویژگیهای این دستگاه به شمار می رود.

دستگاه تزریق پلاستیک free former

در این دستگاه گرانول های استاندارد به همان طریقی که در دستگاه های استاندارد تزریق ذوب میشوند به مواد مذاب تبدیل شده و به صورت نقطه ای و منظم به دنبال هم و در کنار هم قرار میگیرند که این امر باعث خواص مکانیکی بالاتر و استحکام بیشتر قطعات تولیدی نیز می گردد. همچنین با این روش امکان ساخت قطعات دو رنگ و یا با شکل هندسی پیچیده تر هم وجود دارد.
نمونه قطعات قابل تولید دستگاته ترزیق پلاستیک

 

یکی از ویژگی های کلیدی (APF) این است که همان گرانول استاندارد مورد استفاده برای قالب گیری تزریقی استفاده می شود. این بدان معناست که شما می توانید قطعه ای از یک خط تولید انبوه را با همان خواص و ویژگیها تولید کرده و مورد ارزیابی قرار دهید.
سیستم دستگاه مدلسازی FREE FORMER مجهز به یک واحد آماده سازی مواد با یک سیلندر و ماردون خاص است. ساخت قطعات بدون قالب گیری به این صورت است که یک نازل با فرکانس بالا، قطرات کوچک پلاستیکی را تخلیه می کند که با استفاده از یک حامل حرکتی بسیار دقیق این کار صورت می پذیرد. این باعث می شود قطعات پلاستیکی سه بعدی به صورت لایه لایه ایجاد شود که این روش تولید محصولات چند جزئی را هم امکان پذیر میکند.

نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک

در فیلم زیر این پروسه به خوبی قابل مشاهده است:

دستگاه مدلسازی FREE FORMER عملکردی شبیه به پرینترهای سه بعدی دارد، اما همانگونه که در ویدیوی بالا مشاهده کردید، با این تفاوت که شکل دادن قطعات با بارگذاری نقطه ای و لایه لایه صورت می پذیرد که ساختاری شبیه با قالبگیری تزریقی ایجاد می کند که این امر در تولید نمونه های اولیه دارای اهمیت بسزایی می باشد.
ویدیوی زیر نمای جامعی از این دستگاه را به شما نشان خواهد داد.

 

دستگاه تزریق پلاستیک freeformer با سه نازل تزریق

با نظرات خود ما را در ارائه هرچه بهتر مطالب علمی و آموزشی یاری فرمایید. با آرتاک ماشین، در ارتباط باشید.

 

0 پاسخ

سوال خود را از ما بپرسید


در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *